maanantai 10. toukokuuta 2010

Hiukan analyysiä...

Kampanja on nyt kolmen pelisession jälkeen pyörähtänyt käyntiin. Meillä on neljän hengen mukavan monipuolinen porukka ja hyvä henki touhussa. Yritän kertoa tässä omista näkökohdistani mikä on mennyt hyvin ja missä on petrattavaa.

Petrattavaa?

Sharn
Omalta kohdaltani Sharn on ollut erittäin hyvät ja monipuoliset mahdollisuudet tarjoava suurkaupunki, joka on kuitenkin hiukan vielä hakusessa johtuen sen laajasta mittakaavasta. Eli paljon potentiaalia on olemassa, mutta en tunne sitä vielä riittävän hyvin, jotta osaisin sitä improvisoidessa hyödyntää. Tähän lääkkeenä on lukeminen ja pohdiskelu.

Säännöt
Sama pätee myös pelin sääntöihin, mutta siinä nojaudun enemmän pelaajien apuun. Eli annan heidän tarkastaa tiettyjä kohtia sääntökirjoista jolloin minä pystyn keskittymään enemmän juonen kuljettamiseen.

Pelinjohtaminen
Itse peleissä on pelinjohtamisellisesti ollut sekä hyviä että huonoja hetkiä. Kolmannen session jälkipohdinnassa en ollut erityisen tyytyväinen itseeni. Mielestäni toin Lendarin korkeintaan keskinkertaisesti peliin vaikka olin sitä suunnitellut. Pelkkä suunnittelu ei riittänyt, dramatiikkaa olisi voinut lisätä.  Sama pätee taisteluihin, tarinankerronnallisia elementtejä pitäisi lisätä taisteluun vieläkin enemmän. Tein suoranaisia virheitä kun viittasin erilaisiin ököihin erilaisina kolikkoina mitä taistelukartalla oli.

Mitä hyvää?

Pelaajat
Osallistuvat pelaajat, jotka ovat valmiita näkemään vaivaa hahmojen eteen. Hahmot ovat pitkälle luotuja pelaajien toimesta. Monet ovat kirjoittaneet tähän blogiinkin tulevia juttuja, joista osa on julkaistu - osa vielä odottaa hetken. Keskittyminen on oikein hyvällä tasolla.

Pelikertojen säännöllisyys
Olemme pelanneet kerran kahdessa viikossa, joko tiistaina tai keskiviikkona. Säännöllisyys on toiminut. Se ettei peliä ole joka viikko auttaa minua. Jos pelaisimme useammin valmistelutyötä olisi liikaa. Nyt ehdin ja jaksan näkemään sen vaivan mitä pelin valmistelu vaatii.

Rento ote sääntöihin
Pelijärjestelmä on meille kaikille uusi. Kolmelta löytyy kokemusta D&D:n aikaisemmista editioista, mutta neljäs laitos on tulossa hyvää vauhtia tutuksi.

Seikkailut
Olen helpottanut omaa toimintaani nojautumalla valmisseikkailuihin. Se on ollut hyvä lähtökohta ja toiminut tähän asti hyvin. Valmisseikkailuja on maustettu pelaajahahmojen taustaan ja "suureen juoneen" pohjautuvilla yksityiskohdilla.

3 kommenttia:

  1. "Mielestäni toin Lendarin korkeintaan keskinkertaisesti peliin vaikka olin sitä suunnitellut. Pelkkä suunnittelu ei riittänyt, dramatiikkaa olisi voinut lisätä"
    Tässä ensiokerrassa olisin voinut itsekin hiukan osallistua enemmän, en voi jättää kaikkea syytä pj:n harteille.

    VastaaPoista
  2. Haa, mielenkiintoista analyysiä! Näitä on aina kiinnostavaa lukea. Uskon myös vahvasti siihen, että omat taidot missä tahansa asiassa kehittyvät omaa suoritustaan reflektoimalla.

    Sharnko on valmisseikkailuiden kaupunki? Improvisaation osalta sanoisin, että parempi tukea sitä suunnittelulla. Eli jos kaupungista iskee silmiin joku siisti piirre, "haa, näillä on täällä tämmöinen mielenkiintoinen kultti", niin suunnittele etukäteen, miten nostat sen mukaan peliin ensi kerralla: "Kulkiessanne kohti majataloanne tienne tukkii kirkasvärisiin kaapuihin pukeutunut sekalainen joukko, joka laulaa jonkinlaista mantraa ja soittaa erilaisia kelloja, pillejä ja triangeleita."

    Sääntöjen säätämisessä pelaajien apuun turvautuminen kuulostaa oikein fiksulta idealta. Näin pelaamisen ei tarvitse katketa siihen, että sinä luet kirjoja ja muut odottelevat. Lisäksi, kun muutkin kahlaavat kirjoja, on todennäköistä että pitkällä aikavälillä muutkin kuin vain PJ tuntevat pelin säännöt. Onko teillä monetkin kappaleet sääntökirjoista käytettävissänne?

    Mitä taisteluihin tulee, niin sinuna pohtisin enemmän sitä, että millainen fiilis pelaajille jäi. Näyttivätkö he olevan pahoillaan kuvailun puutteesta, kun totesit, että "sininen kolikko lyö hahmoasi, viisi pistettä vahinkoa"? Jos pelaajat eivät kaipaa tarinankerronnallisuutta eikä se tule sinulta itseltäsi automaattisesti, niin miksi stressata asiasta?

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista. Sääntökirjoja ei taida olla kuin yhdet, marghosilla on Sharnin kirja tosin ainakin. Pyrin pitämään pj:n puolella vain seikkailukirjat sekä monster manuaalit. Monster manuaaleista voisi siinä mielessä luopua, että voisi käyttää D&D Insider Compendiumia ja Adventure Toolsia koko ajan auki kannettavalla. Niiden käytön luultavasti opettelen.

    Tulostelin jossain vaiheessa erilaisia monster counttereita. Ne voisi leikata käyttöön. Taisteluiden osalta muutenkin etukäteisvalmistelut esim. karttojen piirron osalta olisi hyvä tehdä aktiivisemmin. Säästäisi aikaa ja ennen kaikkea tilanteen dramaattisuutta jos voisi pohjapiirrustuksen vetäistä oikealla hetkellä esille.

    VastaaPoista